PIANOo-reeks Innovatiegericht inkopen: Het uitvragen van innovatieve voorstellen
Publicatie 2 in de reeks Innovatiegericht inkopen is bedoeld voor de situatie waarin de inkopende organisatie bewust op zoek is naar innovaties vanuit de markt en daarom vraagt of daar ruimte voor laat in haar inkopen en aanbestedingen. (december 2010)
De centrale probleemstelling van deze handleiding luidt: hoe kunnen publieke organisaties zo goed mogelijk aan hun vraag voldoen, gebruik makend van de innovatiekracht van de markt. De indeling van deze handleiding volgt de stappen die gezet worden bij het doen van een (innovatiegerichte) uitvraag.
In hoofdstuk 2 laten we zien hoe u tot een innovatiegerichte vraag komt. Iedere inkoop start met een behoefte/vraag van de (potentiële) opdrachtgever (behoefte en behoefteonderzoek). Bij het uitwerken van deze vraag is het belangrijk om gebruikers en marktpartijen te betrekken. Een marktonderzoek kan input geven voor het formuleren een innovatiegerichte vraag; immers u moet weten wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Op basis van de verkenning van de markt en toetsing aan beleid kan een inkoopstrategie geformuleerd worden. Hierbij worden de mogelijkheden bekeken van de verschillende fases in het inkoopproces om bij te dragen aan een innovatieve uitvraag.
In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op het aanbesteden van een ontwikkeling. (inkoopstrategie). In de hiernavolgende hoofdstukken worden de laatste fases nader uitgewerkt. Functioneel, prestatie- en effectgericht specificeren maakt het mogelijk om in het aanbestedingsproces (eind-)gebruiker en (potentiële) opdrachtnemer optimaal te betrekken.
De specificatiefase komt aan bod in hoofdstuk 4. Bij een innovatiegerichte inkoop kan het verder betrekken van de markt een grote rol spelen. Dat kan ruim voor de aanbesteding zijn via marktverkenningen.
Procedures tijdens het aanbestedingsproces, zoals een concurrentiegerichte dialoog en een prijsvraag kunnen een positief effect sorteren. Deze en andere zaken komen aan bod in hoofdstuk 5, waarin we het aanbestedingsproces in beeld brengen. Innovatieve voorstellen kunnen heel verschillend van aard zijn en dan lijkt de onderlinge vergelijking om uiteindelijk de beste te kiezen minder makkelijk.
Hoofdstuk 6 gaat over de gunningmethode.
Tot slot gaat hoofdstuk 7 kort in op contractrisico's. Hoe kunnen deze beperkt worden door middel van contractmanagement. In hoofdstuk 8 sluiten we deze handleiding af met een aantal lessen ten aanzien van het uitvragen van innovatie.
Deze handleiding is ook in het Engels beschikbaar.
PIANOo-reeks Innovatiegericht inkopen
Inkopers zouden een grotere rol kunnen spelen in het proces van uitlokken van innovatie. De PIANOo-vakgroep Inkoopmanagement Publieke Sector brengt daarom de reeks Innovatiegericht Inkopen uit. In vier handleidingen geeft de vakgroep handvatten en voorbeelden om de innovatiekracht van de markt goed te kunnen inzetten en benutten. De nadruk ligt hierbij meer op mogelijkheden en ruimte, binnen de grenzen van de aanbestedingsregels. Op die manier kan een inkoper projectleiders, vakambtenaren en materiedeskundigen in zijn organisatie beter adviseren.
1. Eigen Initiatief
2. Het uitvragen van innovatieve voorstellen (deze uitgave)
3. Innovatie tijdens de looptijd van huidige contracten
4. Lessen uit de praktijk