Innovatie stimuleren of realiseren?

18-04-2019 | Bron: Cobouw  

Veel opdrachtgevers willen innovatie bevorderen. De rol die ze zich daarbij toedichten is vaak die van “launching customer”. Dat impliceert dat ze bereid zijn om te investeren in innovaties, of in ieder geval ruimte willen geven aan nieuwe ideeën. De innovatie-ambitie wordt meestal gekoppeld aan een concreet project. Maar is dat nu wel de juiste keuze of zijn er wellicht betere manieren om innovatie te bevorderen?

Eén van de doelstellingen van de Europese commissie voor 2020 is innovatie. Europa moet groeien (uiteraard een inclusieve groei), duurzamer worden en Europa moet innovatiever worden. Ook in Nederland is innovatie onvermijdelijk, we kunnen er niet omheen. De achterliggende reden is niet altijd duidelijk, maar gelukkig wordt innovatie meestal voorzien van een doelstelling, zoals het vergroten van duurzaamheid. En in de bouw wordt het streven naar innovatie vaak gecombineerd met een concreet project. Bij een nieuwe weg of de renovatie van een brug worden – naast de scope – extra ambities geformuleerd over circulariteit, verkeersveiligheid, energie-neutraliteit of CO2-reductie.

In verband met auteursrechtelijke bescherming is alleen een inleiding/ samenvatting van dit artikel beschikbaar.

 

Lees het volledige artikel  op cobouw.nl. 

Meer informatie

De overheid als launching customer