Nieuw: Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden
Op termijn worden aanbestedende diensten verplicht een klachtenregeling te hebben met onafhankelijk klachtenloket voor aanbestedingen. PIANOo adviseert aanbestedende diensten zich hier tijdig op voor te bereiden. De Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) biedt handvatten voor het opzetten of verbeteren van een klachtenregeling.
Verplichte klachtenregeling
Het ministerie van EZK wil met verschillende maatregelen de rechtsbescherming van ondernemers bij aanbesteden verbeteren. Eén van de maatregelen is het verplicht stellen van een laagdrempelige klachtenregeling voor alle aanbestedende diensten, met een onafhankelijk klachtenloket binnen of buiten de organisatie of in samenwerking met andere organisaties. Zo’n klachtenloket moet specifiek worden ingericht voor de behandeling van klachten over aanbestedingen. Deze verplichting wordt opgenomen in de Aanbestedingswet 2012. De wetteksten hiervoor stelt het ministerie van EZK op dit moment op.
Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden
Vooruitlopend op de wetswijziging biedt de Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden aanbestedende diensten handvatten om te starten met de (verdere) professionalisering van klachtafhandeling. De handreiking vervangt het huidige Advies Klachtafhandeling bij aanbesteden. Misverstanden, onbedoelde fouten en/of ten onrechte gestelde eisen in de aanbesteding kunnen onder meer door adequate klachtafhandeling tijdig worden hersteld. Dit draagt bij aan een professionele relatie tussen ondernemer en aanbestedende dienst.
Uitgangspunten en kenmerken klachtafhandeling
De handreiking bevat algemene uitgangspunten voor goede klachtafhandeling. Zo wordt expliciet gemaakt dat een ondernemer een klacht kan indienen voor de aanmeldings- of inschrijfdatum (ontwerpklacht), na selectie of gunning of als een opdracht volgens hem ten onterechte niet is aanbesteed. Ook introduceert de handreiking het uitgangspunt ‘Eerst vragen, dan klagen’: een ondernemer gebruikt eerst de Nota van Inlichtingen voor hij een klacht indient. Voor aanbestedende diensten geldt dat zij een klacht tijdig moeten afhandelen.
Naast de handreiking publiceert PIANOo binnenkort ook een aantal praktijkvoorbeelden met lessen en tips van organisaties die al een klachtenregeling hebben ingericht.
Handreiking
Nieuwsbericht Rijksoverheid: Nieuw advies voor klachtafhandeling aanbesteden
Verbetering rechtsbescherming bij aanbesteden
Uit onderzoek (KWINK 2019) blijkt dat de klachtafhandeling en de rechtsbescherming van ondernemers bij aanbesteden beter kan. Het ministerie van EZK kondigde daarom een aantal maatregelen aan. De publicatie van de handreiking is het tweede resultaat van deze maatregelen. Het eerste resultaat is het bieden van handvatten voor proportionele toepassing van rechtsverwerkingsclausules in de per 1 januari 2022 gewijzigde Gids proportionaliteit.