Praktijkvoorbeeld e-factureren Eneco: Minder handwerk, minder fouten, snellere betaling

05-02-2019 | Bron: PIANOo

Ilse Bouwman, Manager Klantbediening Corporate Accounts bij Eneco merkt dat de interesse voor e-facturatie groeit. Oorzaak is volgens haar ongetwijfeld de wet die overheidspartijen per 18 april 2019 verplicht om elektronische facturen in UBL-formaat te kunnen ontvangen en verwerken. Een belangrijk deel van de klanten van Eneco Corporate Accounts bestaat uit (semi-)overheden. Om die reden startte het energiebedrijf een traject om e-facturen te kunnen verzenden, zodat aan de toenemende vraag naar e-facturen voldaan kan worden.

Naast de stimulans die de wettelijke verplichting meebrengt, merkt Bouwman ook die toenemende interesse vanwege andere redenen.

Voordelen voor verzenders en ontvangers

“Inderdaad biedt een overstap naar e-facturatie allerlei voordelen”, zegt Sonja Thissen, Business Technology Consultant bij Eneco. “Minder handmatig werk en minder fouten door het geautomatiseerd uitwisselen van e-facturen. Bovendien zijn er minder discussies over de juistheid van de factuur, omdat je dezelfde waarheid hebt. Ook de kans dat een factuur verdwaald, is kleiner. Het is echt een efficiencyslag voor zowel ons als de klant."

Snelle en betrouwbare betalingen

E-facturatie neemt voor Eneco veel complexiteit weg. Eneco heeft klanten die actief zijn op soms wel honderden locaties. In de papieren wereld kwamen die op verzoek van de klant allemaal op één factuur terecht. Bij e-facturatie worden de facturen per locatie verstuurd, waardoor dit probleem niet meer voorkomt.

Volledig praktijkvoorbeeld

Eneco: Minder handwerk, minder fouten, snellere betaling