Praktijkvoorbeeld: Eerlijke koffie op basis van scherpe gunningscriteria
Hoe neem je ketenverantwoordelijkheid mee als criterium in aanbestedingen? Het Inkoopuitvoeringscentrum (IUC) van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ging voor de allerzuiverste koffie in 6 Haagse overheidsgebouwen. Dat smaakt inmiddels goed dankzij een doordachte melange van (sub)gunningscriteria om een eerlijke prijs en transparantie in de keten te garanderen.
Senior inkoper André van den Broek en categoriemanager consumptieve dienstverlening Rob Heijink werken bij het IUC, onderdeel van RVO. Voor de inkoop van koffie voor 6 overheidsgebouwen wilden ze de lat graag hoog leggen. “We hadden altijd al minimale eisen voor koffie”, zegt Van den Broek. “Zo kopen we producten met een fairtrade, rainforest-keurmerk of een gelijkwaardig keurmerk in. Maar liever zien we dat leveranciers zelf ook helpen misstanden in de koffieproductieketen te voorkomen en dat ook kunnen aantonen. Hoe werken zij aan ketentransparantie, aan traceerbaarheid van de gebruikte producten en aan een eerlijke prijs voor koffieboeren?”
Enthousiaste opdrachtgever
Van den Broek en Heijink lieten zich inspireren door een marktverkenning van Rijkswaterstaat uit 2019. Ze besloten op basis hiervan zelf een criterium te ontwikkelen voor een nieuwe aanbesteding van koffie in de 6 overheidsgebouwen. “FMHaaglanden, opdrachtgever van de aanbesteding, reageerde enthousiast”, vertelt Heijink. “Ze stelden zelfs voor om niet alleen de kantines en koffiecorners mee te nemen in de uitvraag, maar ook de koffie die wordt geschonken tijdens de vergaderingen.” Ook social return kreeg een plek in de aanbesteding. Heijink: “We vinden het belangrijk dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen als barista in de kantines en koffiecorners.”
Tips van André van den Broek en Rob Heijink (IUC):
- Neem voldoende tijd om je aanbesteding voor te bereiden. Betrek in een vroeg stadium de experts met relevante kennis van de keten. Kom je onder tijdsdruk te staan, dan lukt het je niet om dieper in zaken te duiken zoals ketenverantwoordelijkheid en -transparantie.
- Ga vooraf met de opdrachtgever in gesprek. Je kunt allerlei aanvullende wensen hebben voor de inkoop, maar als je de opdrachtgever niet meekrijgt, dan wordt het wel heel lastig om iets extra’s op te zetten.
Bekijk het volledige praktijkvoorbeeld
IUC koopt eerlijke koffie in op basis van scherpe gunningscriteria