Waarom schrijven regionale schoonmaakbedrijven niet in op Europese aanbestedingen?

23-07-2020 | Bron: Service management  

Het is een algemeen beeld in de schoonmaakbranche: het gros van de regionale schoonmaakbedrijven laat Europese aanbestedingen het liefst links liggen. Ook facilitair adviesbureau Seiso zag dit gebeuren bij de schoonmaakopdrachten die zij in de markt zet en vroeg zich af waarom dat zo is. En natuurlijk: hoe ze daar verandering in kunnen brengen. Sanne Kooijman, student Facility Management aan de HAN, ging op onderzoek uit.

De vragen speelden al enige tijd bij adviesbureau Seiso, waar men opdrachtgevers begeleidt bij het aanbesteden van facilitaire diensten, waaronder schoonmaak. Waarom schrijven regionale schoonmaakbedrijven nauwelijks in op Europese aanbestedingen? En wat kunnen we aanpassen om daar verandering in te brengen?

Regionale schoonmaakbedrijven hebben voldoende kennis

Dat leverde interessante resultaten op. Kooijman: “Van te voren had ik, samen met Petra Nowee (Specialist Inkoop bij Seiso), een aantal factoren opgesteld waarvan we verwachtten dat die de regionale partijen ervan weerhouden om in te schrijven op een aanbesteding. Maar tijdens de eerste gesprekken met schoonmaakbedrijven kwam ik er al snel achter dat de factoren die wij van te voren in gedachten hadden, niet helemaal overeen kwamen met de praktijk.”

Zo werd van te voren gedacht dat het juridische aspect en de wet- en regelgeving rondom aanbesteden de regionale partijen zou afschrikken om mee te doen. Het is immers best ingewikkeld. “Maar dat bleken de schoonmaakbedrijven niet als hindernis te zien.” Ook was er een aanname dat de bedrijven niet goed op de hoogte zijn en überhaupt niet weten dat er een aanbesteding op de markt is waar ze zich op in kunnen schrijven. Ook dat bleek niet het geval. “Opvallend is dat de schoonmaakpartijen die ik sprak, allemaal de aankondigingen lezen. Ze zijn goed op de hoogte.”

In verband met auteursrechtelijke bescherming is alleen een inleiding/ samenvatting van dit artikel beschikbaar.

 

Lees het volledige artikel  op servicemanagement.nl.