Sociale en andere specifieke diensten & marktconsultaties
Onderstaande grafieken zijn opgesteld met gegevens uit TenderNed en tonen het aantal aankondigingen en marktconsultaties en de verdeling hiervan naar type opdracht. De grafieken laten zien hoeveel marktconsultaties en aankondigingen plaatsvonden in de jaren 2017, 2018, 2019 en 2020. Tevens wordt nader ingegaan op de daling van het aantal aankondigingen van sociale en andere specifieke diensten. (mei 2021)
Uit de grafieken volgt dat het aantal marktconsultaties in deze periode is toegenomen. Aanbestedende diensten gaan blijkbaar steeds vaker over tot een georganiseerde informatie-uitwisseling met belanghebbende marktpartijen voorafgaand aan een aanbesteding. Het aantal aankondigingen ligt na een piek in 2018, in 2020 op het niveau van 2017.
Sociale en andere specifieke diensten
Verder valt op dat aanbestedende diensten over deze periode minder vaak de procedure voor sociale en andere specifieke diensten toepassen. Dit is in de periode 2017 - 2020 met ongeveer 15% afgenomen. Mogelijk valt deze afname te verklaren doordat binnen het sociaal domein gemeenten vaker de keuze hebben gemaakt voor andere instrumenten dan de overheidsopdracht (bijvoorbeeld open house of subsidie). Het kan ook zijn dat aanbestedende diensten bij aankondiging van de opdracht wel de CPV codes voor sociale en andere specifieke diensten hebben vermeld maar in het aankondigingsformulier niet de (vereenvoudigde) procedure voor sociale en andere specifieke diensten hebben geselecteerd. Bij de aanbesteding van dit soort diensten kan men namelijk ook één van de reguliere Europese aanbestedingsprocedures toepassen zoals de mededingingsprocedure met onderhandeling, de concurrentiegerichte dialoog of de (niet)openbare procedure.