Rekenkamers over het sociaal domein
Onderzoek, op basis van recente rapporten van gemeentelijke rekenkamers, de mogelijkheden van gemeentebesturen om grip te krijgen op de kostenontwikkelingen in het sociaal domein, in het bijzonder op de kosten voor de jeugdzorg (uitvoering van de jeugdwet). (januari 2020)
Het onderzoek is ingericht en uitgevoerd als een quickscan, op basis van reeds beschikbare onderzoeken van diverse gemeentelijke rekenkamers. De rapporten van deze rekenkamers zijn geanalyseerd op hun overeenkomsten in de analyses met betrekking tot factoren die van invloed zijn op de kosten in het sociaal domein. Tevens bevatten deze rapporten elk voor zich diverse aanbevelingen, meestal gespecificeerd naar college van B&W, ambtelijke organisatie en gemeenteraad.
Aanbevelingen
De navolgende aanbevelingen zijn uit de bestudeerde rapporten afgeleid:
- Investeer in de informatievoorziening over de inrichting, voortgang en opbrengsten van het beleid.
- Versterk het inzicht in de inrichting en het functioneren van het zorgverleningsveld en ontwikkel handvatten om invloed op toegangsverleners uit te oefenen.
- Zorg voor meer grip op inkoop en resultaat.
- Werk samen en stem af met het zorgverleningsveld.
- Versterk de relatie met de gemeenteraad.