Geen sprake van acuut onveilige situatie (week 16)
Aanbestedingsplicht
De Federatie Parkeervoorzieningen Westkeetshaven vordert de Gemeente Zwijndrecht te veroordelen om werkzaamheden tot onderhoud, herstel en/of vervanging uit te (doen) voeren. De Gemeente meent dat zij zich wel degelijk houdt aan haar verplichting om haar eigendom te onderhouden, maar dat zij gebonden is aan de aanbestedingsrechtelijke en bestuursrechtelijke weg. Nu er 2 openbare aanbestedingsprocedures in de markt zijn gezet die niet succesvol waren, staat de weg open om een onderhandelingsprocedure zonder aankondiging te beginnen. De rechter stelt dat de Federatie niet onderbouwd heeft dat de vastgestelde scheuren leiden tot een acuut onveilige situatie voor de bewoners. Er is geen reden om op een beslissing in de bodemprocedure vooruit te lopen. (ECLI:NL:RBROT:2025:4337, Rechtbank Rotterdam, Datum uitspraak 7 april 2025, Datum publicatie 15 april 2025)
Feiten en omstandigheden
De Gemeente Zwijndrecht heeft in 2023 tweemaal een aanbesteding uitgeschreven voor de herstelwerkzaamheden aan een damwand. Bij sluiting van de inschrijftermijn van de aanbestedingen op 13 juni respectievelijk 25 oktober 2023, bleek dat geen, althans geen geldige, inschrijvingen waren ingediend. In 2024 heeft de Federatie Parkeervoorzieningen Westkeetshaven de Gemeente verzocht onderhoud en/of herstel te plegen aan de vluchtwegconstructie, de opstaande randen waarop de hekken van de vluchttrappen gemonteerd zijn, en de loopbruggen. De Gemeente heeft erkend dat zij, als eigenaar, verantwoordelijk is voor herstel, onderhoud en vervanging van de loopbruggen, maar is van mening dat het eigendom van en de verantwoordelijkheid voor de vluchtwegconstructie en de opstaande randen bij de Federatie liggen. De Federatie vordert de Gemeente te veroordelen om de werkzaamheden tot onderhoud, herstel en/of vervanging uit te (doen) voeren. Het oordeel van de rechter:
Uitstel
“De Federatie verwijt de Gemeente dat zij tot op heden nog steeds niet de aanbeveling in het Nebest-rapport van 2022 – om een nieuw conserveringssysteem op de damwand aan te brengen – heeft opgevolgd. Hoewel de Gemeente 2 aanbestedingen heeft uitgeschreven – waarbij de Federatie overigens vraagtekens zet – en zij in 2024 plannen heeft gemaakt voor het anders uitgeven van het werk, is er feitelijk nog steeds niets gebeurd. De Federatie vreest dat de Gemeente het werk opnieuw zal uitstellen. Zij heeft er dan ook belang bij dat de Gemeente met een veroordeling wordt aangespoord om de verplichtingen uit de vaststellingsovereenkomst na te komen, aldus de Federatie.”
Aanbestedingsrechtelijke weg
“De Gemeente meent dat zij zich wel degelijk houdt aan haar verplichting om haar eigendom te onderhouden, maar dat zij gebonden is aan de aanbestedingsrechtelijke en bestuursrechtelijke weg. Nu er 2 openbare aanbestedingsprocedures in de markt zijn gezet die niet succesvol waren, staat de weg open om een onderhandelingsprocedure zonder aankondiging in de zin van artikel 2.32 van de Aanbestedingswet 2012 te beginnen om alsnog de opdracht te vergunnen. De Gemeente heeft extra budget aangevraagd bij de gemeenteraad, dat loopt nog. Gelet daarop en het feit dat er geen sprake is van een gevaarzettende situatie, heeft de Federatie geen spoedeisend belang, aldus de Gemeente.”
Meer voortvarendheid
“De voorzieningenrechter is het met de Federatie eens dat van de Gemeente meer voortvarendheid mocht worden verwacht bij het laten vervangen van het conserveringssysteem op de damwand conform het advies van Nebest van 2022. De Gemeente heeft weliswaar in 2023 2 aanbestedingsprocedures gevoerd die niet hebben geleid tot een opdracht, maar niet duidelijk is welke stappen zij in 2024 concreet heeft ondernomen om herstel van de damwand te bewerkstelligen. Aan de andere kant geldt dat de Gemeente terecht stelt dat zij niet alleen aan de aanbestedingsrechtelijke regels is gebonden maar ook afhankelijk is van de besluitvorming binnen de gemeenteraad over het benodigde budget. De Gemeente kan over het algemeen dus niet zo vlot handelen zoals een privaatrechtelijke partij. De huidige stand van zaken is dat de Gemeente bezig is met gesprekken met uitvoerders over de kosten van het aanbrengen van een nieuwe conserveringslaag. Daarvoor heeft zij de gemeenteraad om een budget van 375.000,00 euro gevraagd, die daarover zal beslissen op 8 april 2025. Ter zitting heeft de Gemeente verklaard dat zij, in theorie, direct nadat de gemeenteraad toestemming geeft voor het gevraagde budget de opdracht tot herstel van de damwand kan afgeven.”
Conclusie
“Er is geen reden om op een beslissing in de bodemprocedure vooruit te lopen. Ten eerste heeft de Federatie niet onderbouwd dat de vastgestelde scheuren leiden tot een acuut onveilige situatie voor de bewoners. Ten tweede heeft de Gemeente nogmaals een onderzoek naar de scheurvorming in gang gezet. Nebest heeft in opdracht van de Gemeente op 18 en 19 maart 2025 de scheuren bij de loopbruggen onderzocht. De Gemeente is nog in afwachting van het resultaat van dat onderzoek.”
De vorderingen worden afgewezen.
(VdLC publishers/consultants BV, 23 april 2025)
Lees de volledige uitspraak op rechtspraak.nl