Balanced Scorecard

Toon pagina in menu

Antwoord:

De Balanced Scorecard is een organisatiemodel ontwikkeld door Kaplan en Norton. De Balanced Scorecard meet de prestatie van de organisatie vanuit vier perpectieven.

  1. financieel perspectief (financiële prestaties)
  2. afnemersperspectief (gewenst niveau van klanttevredenheid)
  3. interne processen (benodigde activiteiten) 
  4. medewerkers perpectief (leren en groeien van de medewerkers).

Een goede balanced scorecard is gebaseerd op de visie en strategie van de organisatie. De diagnose levert informatie over:

  • de strategische onderbouwing van de perspectieven 
  • de gewenste en feitelijke scores per perspectief 
  • de samenhang tussen de perspectieven.

De Balanced Scorecard is naast een middel om processen te besturen ook een belangrijk communicatiemiddel omdat de scorecard de plus- en minpunten in één oogopslag weergeeft.

Terug naar de hoofdvraag: Hoe evalueer ik mijn organisatie?

Icoon metrokaart lijn 7  Terug naar de metrokaart