Organisatorische uitwerking innovatiegericht inkopen voor het realiseren van transities
Spelen er transitieopgaven bij uw inkoop? Heeft u in uw opdrachten bijvoorbeeld een forse doelstelling rondom duurzaamheid te realiseren? Een transitieopgave speelt vaak over een lange tijdsperiode en gaat meestal hand in hand met organisatorische vraagstukken. Onderzoek hiernaar levert een aantal aandachtspunten op voor de verdere ontwikkeling van de inkooporganisatie. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Community of Practice innovatiegericht inkopen van 2019. (december 2019)
Transitiedoelen zoals CO2-reductie krijgen steeds vaker een plek in publieke opdrachten. Immers ook publieke organisaties gaan mee in deze transities. Een wezenlijke bijdrage kan geleverd worden aan transities door gebruik te maken van de toolbox uit innovatiegericht inkopen en zo het innovatiepotentieel van de markt optimaal te benutten. Tegelijkertijd lopen projectleiders en inkopers in de zoektocht naar innovatieve oplossingen snel tegen de grenzen van de eigen organisatie. Takenpakketten en aansturingslijnen zullen zich moeten voegen naar het realiseren van deze zoektocht.
Onzekerheden en uitdagingen
Daarnaast kunnen over de lange periode van de transitie weer nieuwe onzekerheden en uitdagingen voordoen. Zo kunnen er nieuwe innovatieve oplossingen tussentijds op de markt beschikbaar komen en kunnen subdoelen verschuiven. Dergelijke transitieopgaven vergt dus flexibiliteit. Net als inbreng uit andere beleids- en werkvelden binnen de publieke organisaties, naast de kennis en expertise op het gebied van inkoop.
Handvatten voor ontwikkeling en professionalisering
De uitkomsten van dit onderzoek bieden handvatten voor de organisatorische veranderingen die nodig zijn om de transitiedoelen te realiseren. Essentieel is het bouwen aan een effectieve inkoopfunctie van beleidsmedewerker tot inkoopadviseur. Het onderzoek kunt u gebruiken voor de ontwikkeling en professionalisering van uw eigen organisatie. Zo leest u de laatste inzichten over de inrichtingen van werkprocessen, communicatie, en samenwerking tussen organisatieonderdelen.