Overheden en bedrijven zien de grootschalige introductie van elektrische auto’s als essentieel onderdeel van de energietransitie. Maar de stijgende vraag naar batterijen voor deze voertuigen heeft verwoestende gevolgen voor gemeenschappen en het milieu. In het rapport The battery paradox analyseert SOMO de gevolgen van de electric vehicle boom en onderzoekt alternatieven om de uitstoot van het vervoer over de weg te verminderen. (december 2020)
In de Jaarmonitor Wegvoertuigen 2020 van het CBS worden de cijfers gepresenteerd over het Nederlandse wegvoertuigenpark op 1 januari 2020. In de monitor komen verschillende voertuigsoorten aan bod, waaronder personenauto’s, tweewielers en bedrijfsmotorvoertuigen. (april 2020)
De vereniging Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) heeft de voortgang van het Bestuursakkoord Zero emissie doelgroepenvervoer onderzocht. Het Rijk en deelnemende gemeenten hebben in dit bestuursakkoord de ambitie uitgesproken om in 2025 een volledig emissieloze vloot voor de uitvoering van de gemeentelijke vervoerstaken in het doelgroepenvervoer operationeel te hebben. Deze monitor brengt de voortgang van de doelstellingen van het bestuursakkoord in beeld. (januari 2020)