5. Specificeer de thema’s en het ambitieniveau
Om een succesvol MVI-inkooptraject te realiseren is het belangrijk om een duidelijke projectambitie te stellen. Bouw hierbij voort op de ambitie en het beleid van uw organisatie en specificeer dit naar de productgroep die u in gaat kopen.
U kunt uw ambitie bepalen aan de hand van verschillende factoren. Hieronder staan enkele handvatten die u hierbij kunt gebruiken:
- Beleid: Welke prioriteiten worden gesteld in uw (MVI-)beleid? Dit geeft richting aan uw projectambitie. Veelal zijn er algemene ambities en thema’s geformuleerd in het duurzaamheidsbeleid, en productgroep-specifieke thema’s in het Actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen of circulair inkopen-strategie.
- MVI-impact: De ene productgroep heeft meer maatschappelijke impact dan de ander. Zet Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) vooral in bij productgroepen waarbij u ook het meeste verschil kunt maken. Hoe hoger de mogelijke duurzame impact of sociale risico’s van het project, hoe meer u met MVI kunt bereiken.
- Intern draagvlak: MVI begint en stop niet bij het inkooptraject en vergt regelmatig ook een wijziging van interne processen of aanpak. In hoeverre zijn (interne) stakeholders bereid om hun werkzaamheden aan te passen? Staan alle betrokken stakeholders achter de uitvoering van het project? En staat het management of bestuur achter de ambities?
- Inkoopvolume: Wanneer u een grote inspanning van marktpartijen vraagt, is goed om te kijken of die inspanning in verhouding staat tot het inkoopvolume. In het algemeen geldt: hoe groter het inkoopvolume, des te meer mogelijkheden u heeft om MVI toe te passen.
- Mogelijkheden in de markt: Zijn er betere alternatieven beschikbaar in de markt? Is uw wens haalbaar? U kunt dit het beste checken aan de hand van een marktconsultatie. Ook kunt u via de MVI-kaart checken of er vergelijkbare voorbeelden zijn.
- Timing: Veelal kost MVI meer voorbereidingstijd. Is deze tijd aanwezig of staat het project onder grote tijdsdruk?
Meer informatie:
MVI-thema’s
Van voorschrijven naar uitnodigen
Ambitieniveau bepalen MVI-criteriatool
Actieplannen MVI
Terug naar de MVI-Checklist