Uitnodigen

In plaats van in uw uitvraag een product of dienst te definiëren, kunt u de markt ook laten meedenken over oplossingen voor uw probleem. U kunt die ruimte geven door de vraag of inkoopbehoefte functioneel te specificeren.

Het maakt een groot verschil of u de inkoopbehoefte benoemt als 'zes leaseauto's' of als 'het vervoer van zes personeelsleden'. Deze benadering vraagt om een vroegtijdig en intensief contact met de markt en vergt bovendien veel professionaliteit van uw inkooporganisatie en de marktpartijen.

Voorbeelden

Voorbeelden van uitnodigen zijn:

  • In plaats van stoelen, lampen, tafels en vloerbedekking vragen om werkplekken, loop- en lichturen.
    Praktijkvoorbeeld MVI: Duurzaamheidsfabriek zonder spullen
  • De markt tot innovatie stimuleren met een concurrentiegerichte dialoog.
    Praktijkvoorbeeld MVI: LUMC innoveert met concurrentiegerichte dialoog
  • Forward Commitment Procurement: een manier van aanbesteden waarbij de leverancier experimenteert en innoveert en waarbij de opdrachtgever zich vooraf al committeert en afname garandeert. Het Erasmus Medisch Centrum heeft met deze manier van aanbesteden geëxperimenteerd en hiervoor in 2014 de Public Procurement of Innovation Award gewonnen.
    Persbericht: Erasmus Medisch Centrum

Meer informatie: Kies een passende inkoopmethodiek