Praktijkvoorbeeld: Purmerend kiest voor duurzame verkeers- en straatnaamborden
Je gaat er vaak letterlijk aan voorbij, maar steeds meer verkeers- en straatnaamborden worden tegenwoordig van biobased of gerecyclede materialen gemaakt. Met miljoenen borden in Nederland is er nog veel milieuwinst te behalen. De gemeente Purmerend nam duurzaamheid als uitgangspunt bij de inkoop van verkeers- en straatnaamborden.
Het inkopen van verkeers- en straatnaamborden was tot voor kort vrij simpel. Er was een normering (NEN 3381) voor verkeers- en bewegwijzeringsborden die weinig onderscheid toeliet. “De vorige aanbesteding ging daarom puur op prijs”, zegt Sanne Knijn, inkoopadviseur bij de gemeente Purmerend. Maar in 2020 werd de NEN-normering herzien, waardoor borden niet uitsluitend van metaal hoefde te worden gemaakt. Dit maakte de inkoop van nieuwe borden van duurzamere grondstoffen mogelijk. In de eerstvolgende openbare uitvraag van de gemeente stond duurzaamheid dan ook centraal. Dit maakte dat leverancier HR Groep Streetcare de aanbesteding won.
Biobased en gerecyclede borden
Inmiddels ontwikkelen leveranciers van verkeers- en straatnaamborden steeds meer duurzamere producten. “Zoals van hennepgras of hars”, zegt directeur Jacques Goddijn van HR Groep Streetcare. “Ook hebben we borden en palen van gerecycled plastic.” Het bedrijf doet steeds meer ervaring op met de biobased en gerecyclede borden, volgens accountmanager Nancy Roodenburg van HR Groep Streetcare. “Aan de hand van pilots hebben we positieve ervaringen opgedaan over hoe de borden zich na jaren in de buitenlucht houden.”
Marktvisie van Buyer Group
De gemeente Purmerend gebruikte de marktvisie van de Buyer Group Verkeersborden en Bewegwijzering als input voor de aanbesteding. “We zochten op deze manier naar meer houvast, bijvoorbeeld rond de houdbaarheid van duurzaam geproduceerde verkeers- en straatnaamborden”, zegt Engelbrecht.
Aanvullende tips van Sanne Knijn, Dennis Engelbrecht (gemeente Purmerend), Jacques Goddijn en Nancy Roodenburg (HR Groep Streetcare) voor circulair opdrachtgeverschap:
- Durf in je aanbesteding ‘open vragen’ te stellen in plaats van met gesloten vragen naar een bepaalde uitkomst toe te werken.
- Geef de inschrijvers de mogelijkheid om hun producten en een plan van aanpak te presenteren.
- Houd bij duurzame inkoop van verkeers- en straatnaamborden ook rekening met transport. Probeer bijvoorbeeld bestellingen te clusteren.
- Overweeg om verkeersborden te leasen in plaats van te kopen.
- Overweeg om gunningscriteria te koppelen aan de MKI. Met de MKI-score neem je milieueffecten van een product mee in de totale productieketen.
Volledig praktijkvoorbeeld
Lees het volledige praktijkvoorbeeld van de gemeente Purmerend.