Modelbepalingen voor inkoop binnen Jeugdwet en Wmo
De begeleidingsgroep Standaardisatie van het programma Inkoop en Aanbesteden Sociaal Domein heeft Modelbepalingen voor de inkoop van hulp en ondersteuning binnen de Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 opgesteld. (oktober 2020)
Aanbieders in het sociaal domein ervaren administratieve lasten, onder andere omdat gemeenten inkoopbepalingen verschillend vastleggen. Door deze verschillen tussen gemeenten moet de administratie van een aanbieder per gemeente anders worden ingericht of kost het veel tijd om in te schrijven op een aanbesteding. Ook voor gemeenten kan het zelf moeten bedenken van inkoopbepalingen veel tijd kosten en leiden tot omissies.
Vermindering administratieve lasten
Deze administratieve lasten kunnen soms terecht zijn, omdat dit voortvloeit uit beleidskeuzes die gemeenten maken. Soms is de meerwaarde echter zeer gering en de administratieve last hoog. In die gevallen helpen deze modelbepalingen om de administratieve lasten te verminderen.
Raamwerk inkoopdocumenten
De Modelbepalingen voor de inkoop van hulp en ondersteuning binnen de Jeugdwet en Wmo 2015 begint met een onderverdeling naar type inkoopdocument. Dit leidde tot 3 documenten:
- Proceduredocument
- Inhoudelijk document
- Juridisch document
Raamwerk als standaard
Hiermee is een raamwerk voor de van toepassing zijnde inkoopdocumenten gegeven. Door het overnemen van dit raamwerk weten aanbieders snel waar ze de betreffende bepalingen kunnen terugvinden. Voor gemeenten geeft dit een raamwerk om uit te werken, zodat zij zeker weten dat alle onderdelen duidelijk en volledig terugkomen. Zo vormt het raamwerk zelf ook een standaard. Vervolgens worden de diverse onderdelen per type inkoopdocument toegelicht. Voor een deel van deze onderdelen (het niet-beleidsmatige deel) zijn Modelbepalingen opgesteld.
Documenten
Modelbepalingen voor de inkoop binnen de Jeugdwet en Wmo 2015 (PDF)