Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
Manifest MVOI
Sluit u aan bij het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) en maak samen met andere overheden een duurzaam verschil.
Van MVI naar MVOI
MVOI richt zich op de hele organisatie op alle niveaus. Vandaar dat we niet spreken van MVI maar van MVOI, met de ‘O’ van ‘opdrachtgeven’. Van visie- en planvorming tot opdrachtgeven, inkopen en gebruik.
Circulariteit
Door circulair in te kopen minimaliseert u de inzet van grondstoffen, worden producten en materialen hergebruikt en verlengt u de levensduur.
Diversiteit en inclusie
Door verschil te omarmen, drempels weg te nemen en divers talent te benutten bij overheidsopdrachten, krijgt u betere producten en diensten.
Keten-
verantwoordelijkheid & ISV
Voorkom sociale en milieu misstanden in internationale ketens en pas Ketenverantwoordelijkheid en ISV standaard toe in uw aanbesteding.
Klimaat
Koop ook klimaatbewust in en voorkom uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen. Zo levert u een bijdrage aan energiebesparing en de transitie naar duurzame energiebronnen.
Milieu (inclusief biodiversiteit)
U kunt via inkoop bijdragen aan een beter milieu, het tegengaan van milieuverontreiniging en het beschermen van de leefomgeving en biodiversiteit.
Social return
Social return is een aanpak om arbeidsparticipatie te stimuleren en meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Productgroepen en MVI-criteria
6 productclusters (en productgroepen) met praktische informatie voor het verduurzamen van uw inkoop. In de MVI-criteriatool vindt u de MVI-criteria voor in uw aanbestedingsstukken.
Beleid en uitvoering
MVI is een krachtig instrument om duurzaamheiddoelstellingen te bereiken. De MVI-ambities zijn vastgesteld en omgezet in afspraken. Goed opdrachtgeverschap is bijvoorbeeld bepalend voor het maken van echte impact.
Buyer groups
Er zijn diverse buyer groups, bijvoorbeeld voor vastgoed, bouwmaterialen en -materieel, GWW, mobiliteit, bedrijfsvoering, diversiteit en polymeren bij afvalwaterzuivering. Deze onderwerpen zijn geselecteerd op basis van impact, draagvlak en opschaalbaarheid.
Praktijk & tools
Alle praktische informatie voor u verzameld. Kijk de webinars terug of zoek een voor u relevante MVI tool, handreiking, onderzoek of praktijkvoorbeeld. De documenten en tools die betrekking hebben op een specifiek MVI-thema vindt u in de aparte MVI-dossiers terug.
Vraag het PIANOo
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Neem dan contact op met PIANOo.
Uitgelicht
Praktijkvoorbeeld: Belastingdienst koopt kantoormeubilair circulair en sociaal in
Inkoop van nieuw kantoormeubilair kan leiden tot groot grondstoffengebruik en een aanzienlijke CO₂-impact. Zeker als je ruim 40.000 werkplekken beheert, zoals het Centrum voor Facilitaire Dienstverlening (CFD) van de Belastingdienst. Samen met de rijksbrede inkoopcategorie Werkplekomgeving zette het CFD daarom een aanbesteding op voor onderhoud en levering van circulair meubilair. Dat zit en voelt goed, ook voor de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die de reparaties en andere werkzaamheden uitvoeren. (oktober 2023)
Nieuws
Nieuwe tools helpen bedrijven betekenisvolle stakeholderdialoog aan te gaan
7 mei 2024 Bron: SERDe SER heeft een reeks nieuwe tools uitgebracht die bedrijven ondersteunt om op een betekenisvolle manier in dialoog te gaan met hun stakeholders. Dit helpt bedrijven om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Eén van de tools is een online self-assessment, waarin bedrijven kunnen nagaan hoeveel ze weten over betekenisvolle stakeholderdialoog en hierover een advies op maat krijgen.
Handvatten voor succesvolle aanbesteding Bedrijfskleding
3 mei 2024 Bron: Beter AanbestedenVan militairen tot baliemedewerkers: ze dragen allemaal bedrijfskleding die hun tijdens het werk veilig, comfortabel en herkenbaar houdt. Aanbestedende diensten zijn grote spelers in de bedrijfskledingmarkt. Samen met leveranciers kunnen zij sturen op duurzaamheid, betere sociale voorwaarden en innovatie. Tijdens de marktoriëntatie Bedrijfskleding (eind maart jl.) deelden opdrachtgevers en -nemers praktische handvatten voor een succesvolle aanbesteding Bedrijfskleding.