Europese openbare en niet-openbare procedures
Opdrachten met een waarde boven de Europese drempelbedragen, moeten in principe volgens Europese procedures worden aanbesteed. De meest gebruikte Europese procedures zijn de openbare en niet-openbare procedure.
De Aanbestedingswet 2012, bepaalt dat je als aanbestedende dienst op objectieve gronden moet kiezen welk type aanbestedingsprocedure je toepast en welke ondernemers je toelaat tot de procedure. Je moet deze keuze op verzoek van een ondernemer ook schriftelijk kunnen motiveren.
Op deze pagina:
Openbare procedure
Niet-openbare procedure
Versnelde procedure
Openbare procedure
Deze procedure begint met een aankondiging van de opdracht (via TenderNed) in het EU-publicatieblad. De procedure kent één ronde, waarin alle inschrijvers (aanbieders die inschrijven met een offerte) direct een offerte kunnen indienen. De inschrijvers en de inschrijvingen (offertes) beoordeel je tegelijkertijd. Een inschrijver moet voldoen aan eventueel gestelde geschiktheidseisen. Er mogen op hen geen uitsluitingsgronden van toepassing zijn. Je gunt de opdracht op basis de beste prijs-kwaliteitsverhouding, de laagste prijs, of op laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit. Indien je niet kiest voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding maar één van de andere twee criteria dien je die keuze te motiveren in de aanbestedingsstukken. Onderhandelen is niet toegestaan.
Voordelen:
- Veel concurrentiedruk op inschrijvers.
- De hele markt kan inschrijven.
- Objectief, transparant en niet-discriminerend.
Nadelen:
- Strak beschreven procedure, weinig vrijheid bij het inrichten van de procedure.
- Redelijk lange procedure met voorgeschreven minimumtermijnen, zeker in verhouding tot nationale procedures.
- Mogelijk worden (te) veel offertes ingediend.
- Hoge procedurekosten (onder meer vanwege veel offertes), zowel voor aanbestedende dienst als voor inschrijvers.
- Onderhandelen is niet toegestaan.
- Eigen ervaringen met leverancier kunnen niet betrokken worden.
Niet-openbare procedure
Deze procedure begint met een aankondiging van de opdracht (via Tenderned) in het EU-publicatieblad. De gegadigden (aanbieders die deelneming aan de procedureverzoeken) en de inschrijvingen beoordeel je in 2 verschillende ronden. De gegadigden moeten voldoen aan gestelde minimum(geschiktheids)eisen. Er mogen op hen geen uitsluitingsgronden van toepassing zijn. In de eerste ronde selecteer je uit alle aanmeldingen de meest geschikte gegadigden (meestal 5) op basis van vooraf opgestelde en gecommuniceerde selectiecriteria. De geselecteerden nodig je uit om een inschrijving te doen. In de tweede ronde beoordeel je de inschrijvingen. Je gunt de opdracht op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding, de laagste prijs of op laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit. Indien je niet kiest voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding maar één van de andere twee criteria dien je die keuze te motiveren in de aanbestedingsstukken. Onderhandelen is niet toegestaan.
Voordelen:
- Concurrentiedruk op gegadigden.
- De hele markt kan zich aanmelden.
- Aantrekkelijke procedure, vooral voor aanbieders.
- Objectief, transparant en niet-discriminerend.
- Het aantal inschrijvers kan worden beperkt, waardoor de administratieve last relatief laag is.
Nadelen:
- Strak beschreven procedure, weinig vrijheid bij het inrichten van de procedure.
- Lange procedure met voorgeschreven minimumtermijnen, langer dan de openbare procedure.
- Vrij hoge procedurekosten, ook voor inschrijvers, maar een stuk lager dan de openbare procedure.
- Onderhandelen is niet toegestaan.
- Eigen ervaringen met leverancier spelen geen rol.
Versnelde procedure
In het geval van een urgente situatie kun je een versnelde procedure toepassen. Deze procedure mag alleen bij de openbare procedure, de niet-openbare procedure en de mededingingsprocedure met onderhandeling.