Afwegingskader en stappenplan maak/koopbeslissing
Op basis van de volgende 6 stappen kunt u de beslissing onderbouwen of het verstandiger/goedkoper/duurzamer/strategischer is om een activiteit zelf uit te voeren of uit te besteden. Dit stappenplan kunt u in het bijzonder gebruiken voor het bepalen of het verstandiger is om strategische (deel)activiteiten uit te besteden of om niet-strategische (deel)activiteiten zelf uit te voeren.
Stappenplan
-
Aard activiteit
Bepaald de aard van de activiteit, strategisch of niet-strategisch. Is deze strategisch onderzoek of deze kan worden opgedeeld in strategische en niet-strategische deelactiviteiten. Onderzoek of het bij wet mogelijk is deze activiteit uit te besteden of zelf te doen.
-
Kwantitatieve kostenanalyse
Voer een kwantitatieve analyse uit waarbij de kosten van uitbesteden en zelf doen worden geïnventariseerd. Bepaal voor het zelf doen zowel de directe als de indirecte kosten en voor het uitbesteden de inkoopprijs en de kosten van inkoop en contractmanagement.
-
Kwalitatieve productiecriteria
Onderzoek alle kwalitatieve criteria die bepalend zijn voor uw keuze om activiteiten zelf uit te voeren. Neem hierbij factoren mee als ervaring, kennis en kwaliteitsborging.
-
Kwalitatieve uitbestedingscriteria
Onderzoek alle kwalitatieve criteria die bepalend zijn voor uw keuze om activiteiten uit te besteden. Dit zijn factoren als de kwaliteit die het bedrijfsleven kan leveren en marktcondities als de hoeveelheid leveranciers.
-
Vertaal kwalitatieve naar kwantitatieve criteria
Vertaal de kwalitatieve factoren uit stap 2 en stap 3 voor zo ver dit mogelijk is naar kosten. Zo kan bijvoorbeeld meegenomen worden dat uitbestede activiteiten vaak een hogere kwaliteit hebben en daarom hoger gewaardeerd moeten worden. Ook strategische overwegingen in relatie tot het bedrijfsleven kunnen zo meegenomen worden in de kwantitatieve analyse. Forceer niet het vertalen van kwalitatieve in kwantitatieve criteria. Voor sommige factoren is dit niet mogelijk.
-
Neem de maak/koopbeslissing
Neem de finale maak/koopbeslissing waarbij alle kwantitatieve en kwalitatieve criteria worden meegewogen. Toets deze criteria aan de publieke doelstellingen van uw organisatie en de mate waarin elke optie bijdraagt aan dit doel.