Bepalen aanvullende dienstverlening
Naast het leveren van energie kunnen leveranciers ook aanvullende diensten aanbieden. Niet alle leveranciers bieden dezelfde ondersteuning. Aanvullende diensten zijn onder meer facturatie, online dienstverlening en communicatie.
Facturatie energieverbruik
U heeft de keuze om energie af te rekenen op basis van voorschotfacturen of op basis van werkelijk gebruik. Grootverbruikaansluitingen worden meestal gefactureerd op basis van werkelijk gebruik, kleinverbruikaansluitingen op basis van voorschotfacturen en éénmaal per jaar een jaarafrekening. Werkt u met voorschotfacturen, bepaal dan wanneer u de jaarafrekening wilt ontvangen. Een jaarafrekening in januari kan leiden tot een lager aantal inschrijvers.
Frequentie
Wilt u uw facturen op maandbasis of kwartaalbasis ontvangen? En wanneer mogen de leveranciers facturen sturen en wanneer betaalt u deze?
Facturatie Garanties van Oorsprong (GvO’s)
Ook voor GvO’s bepaalt u hoe u hiervan de factureren wilt ontvangen. Koopt u meerdere type van GvO’s in of wordt de energie niet volledig duurzaam ingekocht, dan moet u hier rekening mee houden in het facturatieregime. U dient dan aan te geven op welk moment en met welke frequentie de leverancier welke GvO’s factureert.
Online dienstverlening
Voor zakelijke klanten bieden energieleveranciers steeds meer online diensten aan om online inzicht te krijgen in uw verbruik.
Administratieve ondersteuning
Sommige leveranciers bieden een online ondersteuning voor administratieve handelingen. Denk hierbij aan:
- Doorgeven mutaties op het aansluitingenbestand;
- Opvragen facturen ;
- Exporteren aansluitingenbestand;
- Inzien betalingsstatus;
- Wijzigen format van facturen;
- Wijzigen factuuradres;
- Wijzigen factuurfrequentie.
Inzicht verbruiksdata
Sommige leveranciers bieden de mogelijkheid om online inzicht te krijgen in de verbruiksdata op basis van uw slimme meters en/of telemetrie-meters. Denk hierbij aan:
- Een grafische weergave van de verbruiken per dag, per uur of per kwartier;
- Inzicht in maandelijkse verbruiken;
- Periodieke rapportage met bevindingen en/of tips ten aanzien van verbruik.
Communicatie
Neem in de aanbestedingsstukken helder op op welke wijze de communicatie met de leverancier verloopt. Is er behoefte aan een vast aanspreekpunt bij de leverancier? Hoe vaak wenst u en de interne organisatie en contractbeheerders overleg met de leverancier? Hoe vindt de communicatieplaats tijdens de overstap van ene naar de andere leverancier? U kunt ook kiezen voor het instellen van een stuurgroep.