Strategie
Aanbesteden is een strategisch instrument dat bijdraagt aan het bereiken van maatschappelijke doelstellingen. Daarvoor moet u aanbesteden intern goed organiseren en verbinden aan beleid en bestuur. Het programma Beter Aanbesteden werkt met diverse projecten aan het vergroten van kennis en bewustzijn over dit onderwerp.
Incorporeren van onzekerheden
Beter Aanbesteden wil publieke opdrachtgevers bij aanbesteding en contracteren meer grip geven op onzekerheden. Niet alleen door het managen van risico’s, maar door onzekerheden daadwerkelijk te incorporeren in hun voorbereiding en aanbesteding. In dit kader werken we aan een overzicht van verschillende type onzekerheden, die herkenbaar zijn voor de inkoper, en de fase waarin ze spelen. Per type en fase geven we ook aan wat de inkoper kan doen om deze onzekerheden te beheersen of integreren in zijn aanpak. En of hij dat alleen kan of dat hij daar andere stakeholders bij nodig heeft.
Intern opdrachtgeverschap
Intern opdrachtgeverschap is de verbinding tussen bestuur, beleid en inkoop binnen een aanbestedende dienst. De afdeling inkoop kan moeilijk sturen op maatschappelijke ambities als hiervoor geen draagvlak is binnen andere lagen van de organisatie. Maar hoe zorgt u dat deze lagen goed zijn verbonden? Hierover organiseerde Beter Aanbesteden in het najaar van 2022 een mini-symposium.
Een overzicht van de al geplande Beter Aanbesteden bijeenkomsten vindt u in de Agenda