Inkoopproces Beter Aanbesteden
Het programma Beter Aanbesteden streeft naar een professionele inkooppraktijk. Met een inkoopproces waarin zowel publieke opdrachtgevers als ondernemers, zorgvuldige keuzes maken. Het programma heeft diverse projecten om de kennis over het inkoopproces vergroten en de toepassing van relevante instrumenten en methodieken bevorderen.
Evaluatieformulier aanbestedingen
Evaluatie van een aanbesteding kan publieke opdrachtgevers waardevolle informatie opleveren om het aanbestedingsproces te verbeteren. Het programma Beter Aanbesteden biedt hen een formulier aan om het aanbestedingsproces te evalueren. Inschrijvers op de aanbesteding vullen dit evaluatieformulier in.
PIANOo heeft een toelichting opgesteld over het gebruik van het formulier. De toelichting bevat tevens enkele tips.
Stimuleren inkoop- en aanbestedingskalenders
Een inkoopkalender geeft een globaal inzicht van de te verwachten aanbestedingen. Voor de eigen organisatie is het een stimulans om aanbestedingen doelbewust en transparant te plannen. Wanneer een je ervoor kiest om een overzicht van alle geplande aanbestedingen op de eigen website te delen, noemen we dit een aanbestedingskalender. Ondernemers in de regio kunnen zo beter inspelen op naderende aanbestedingen. Om het gebruik van zo’n lokale of regionale aanbestedingskalender te bevorderen, werkt Beter Aanbesteden aan een model kalender en tips voor toepassing daarvan. We toetsen het model en de tips bij verschillende aanbestedende diensten en publiceren het daarna op deze website.
Actualiseren handreiking BPKV
'Hoe bepaal je de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV)?' In deze veelgebruikte handreiking (uit 2016) gaat PIANOo in op toepassing van het BPKV-criterium. Dit criterium is belangrijk voor aanbestedende diensten die maximale waarde willen creëren. Het is ook belangrijk voor ondernemers, die zich willen onderscheiden op kwaliteit. De handreiking wordt momenteel geactualiseerd.
Vooronderzoek inkoopvolwassenheid gemeenten
Met steun van Beter Aanbesteden heeft VNG onderzocht of hun leden behoefte hebben aan een nieuw model voor inkoopvolwassenheid van gemeenten. Met als doel om beter in beeld te krijgen hoe het inkoopproces en de inkooporganisatie bij gemeenten kunnen worden versterkt. Gemeenten geven aan dat bestaande modellen toereikend zijn en dat een nieuw model niet nodig is. Wat niet weg neemt dat zij hun inkoopproces kunnen en willen verbeteren.
Inkoop en de accountantscontrole
Jaarlijks controleren accountants of publieke inkooporganisaties hun inkopen rechtmatig hebben uitgevraagd. Dit proces van controle, de aan te leveren documenten en het proactief verstrekken van informatie geeft vaak onduidelijkheid. Zeker nu de wet hierin aangepast is. Beter Aanbesteden heeft daarom de handreiking Inkopen en jaarlijkse accountantscontrole opgesteld. Ook zijn er meerdere producten ontwikkeld, zoals een animatie over de accountantscontrole, formats spendanalyse en crediteurenkaart en instructievideo’s.