Hoe is inkoop gepositioneerd in de organisatie?

Toon pagina in menu

Antwoord:

Er zijn drie hoofdvormen van de inkooporganisatie: de centrale inkoopfunctie, de decentrale inkoopfunctie en de gecoördineerde inkoopfunctie.

Centrale inkoopfunctie
Voordelen van de centrale inkoopfunctie:

  • inkoopvolumes kunnen worden gebundeld
  • er is centraal specifieke inkoopkennis en een duidelijk aanspreekpunt in de organisatie.

Nadelen van de centrale inkoopfunctie:

  • een mogelijk gebrek aan draagvlak binnen de organisatie voor afgesloten contracten 
  • meestal beperkte mogelijkheden voor het rekening houden met specifieke omstandigheden.

Decentrale inkoopfunctie
Voordelen van de decentrale inkoopfunctie:

  • draagvlak binnen de afdelingen omdat ze zelf verantwoordelijk zijn voor inkopen en bestellen
  • er kan rekening gehouden worden met specifieke omstandigheden

Nadelen van de decentrale inkoopfunctie:

  • minder ruimte voor strategische inkoop doelstellingen organisatie
  • risico op dubbel werk
  • specifieke inkoopkennis is versnipperd over veel afdelingen
  • inkoop minder snel op de agenda van de directie
  • risico dat soortgelijke opdrachten binnen de organisatie niet worden opgeteld.

Gecoördineerde inkoop
Gecoördineerde inkoop combineert de voordelen van beide bovenstaande varianten en wordt vaak toegepast in overheidsland. De strategische contracten bijvoorbeeld koopt men centraal in. Decentrale onderdelen van de organisatie zetten de overige opdrachten zelfstandig in de markt.

Station 1 metrokaartTerug naar de metrokaart