CSRD en CSDDD: de invloed op de aanbestedingspraktijk
In de nieuwe Europese richtlijnen Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) zijn duurzaamheids- en sociale verplichtingen opgenomen voor grote en zeer grote ondernemingen. In dit artikel geeft Mariska Verseveld, senior jurist bij PIANOo, een toelichting op de CSRD en CSDDD en verkent zij de invloed van de richtlijnen op de aanbestedingspraktijk. (Tijdschrift Aanbestedingsrecht en staatssteun, juli 2024)
De CSRD en CSDDD vormen 2 belangrijke pijlers van de Europese Green Deal (2019).
Laatste ontwikkelingen
In februari 2025 heeft de Europese Commissie ingestemd met uitstel van de CSRD en versoepeling van de CSDDD. Deze ‘stop-the-clock’ directive is onderdeel van de Omnibus-voorstellen. Lees voor meer informatie over het uitstel van de CSRD ook het nieuwsbericht Uitstel van CSRD-rapportageplicht voor grote ondernemingen naar boekjaar 2027 definitief van de NBA.
CSRD
De CSRD is in december 2022 in werking getreden en wordt geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. De CSRD verplicht grote beursgenoteerde ondernemingen om over hun duurzaamheidsinspanningen te rapporteren in het bestuursverslag. In de daarop volgende boekjaren wordt de toepassing van de CSRD uitgebreid tot grote niet-beursgenoteerde ondernemingen, beursgenoteerde MKB-ondernemingen en uiteindelijk ook bepaalde ondernemingen uit derde landen die actief zijn in de Europese Unie (EU).
CSDDD
De CSDDD verplicht zeer grote ondernemingen om de negatieve effecten van de bedrijfsvoering op mensenrechten en het milieu te identificeren. De ondernemingen moeten maatregelen nemen om deze te voorkomen, te beperken of te beëindigen.
Invloed op aanbestedingspraktijk
De CSRD en CSDDD richten zich op (zeer) grote ondernemingen. De CSRD bevat geen regels over overheidsopdrachten. De CSDDD heeft één bepaling hierover. Lidstaten moeten zorgen dat de naleving van de CSDDD:
- meeweegt als milieu- of sociaal aspect in de gunningscriteria of
- als milieu- of sociale voorwaarde geldt bij de uitvoering van overheidsopdrachten
Ondanks de beperkte directe invloed, is de verwachting dat (op termijn) de indirecte impact van de CSRD en CSDDD op de aanbestedingspraktijk aanzienlijk kan zijn.
Opbouw artikel
De opbouw van het artikel is als volgt. In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op de context en achtergrond. Hoofdstuk 3 bevat een inhoudelijke beschrijving van de nieuwe richtlijnen en de onderlinge relatie. De (mogelijke) gevolgen voor de aanbestedingspraktijk worden behandeld in hoofdstuk 4. Ten slotte bevat hoofdstuk 5 een afsluitende beschouwing.