Nieuwe adviezen Commissie van Aanbestedingsexperts
De Commissie van Aanbestedingsexperts (Commissie) heeft nieuwe adviezen gepubliceerd. De adviezen gaan over wel of niet Europees moeten aanbesteden, klachten over een inhuuropdracht en het honorarium voor een ontwerpopdracht.
Had aanbesteder de opdracht Europees moeten aanbesteden?
De Commissie oordeelt dat niet aannemelijk is geworden dat de geraamde waarde van de opdracht gelijk aan of hoger is dan het toepasselijke drempelbedrag en dus Europees, met inachtneming van de voorschriften van deel 2 van de Aanbestedingswet 2012, door aanbesteder had moeten worden aanbesteed. De Commissie verklaart de klacht ongegrond.
Commissie wijst in enkele overwegingen ten overvloede op verplichtingen voor aanbestedende diensten die ook gelden bij onderdrempelige overheidsopdrachten, zoals de verplichting om op basis van objectieve criteria een keuze te maken voor de wijze waarop de overeenkomst tot stand wordt gebracht en de ondernemer of ondernemers die tot de procedure worden toegelaten en de transparantieplicht bij overheidsopdrachten met een duidelijk grensoverschrijdend belang.
Advies 703: Had aanbesteder de opdracht Europees moeten aanbesteden?
Klachten over inhuuropdracht voor een adviseur onder een dynamisch aankoopsysteem
Aanbesteder heeft een inhuuropdracht voor een adviseur uitgevraagd onder een dynamisch aankoopsysteem. Ondernemer uit acht klachten ten aanzien van het proces. De Commissie acht klachtonderdelen 1, 3, 4 en 5 gegrond. Klachtonderdeel 1 betreft het onterecht voeren van prijsonderhandelingen na inschrijving . Klachtonderdelen 3, 4 en 5 betreffen de motivering van de gunningsbeslissing onder het DAS en de daarbij te hanteren opschortende termijn. Voor al deze klachtonderdelen geldt dat aanbesteder heeft erkend dat hij niet conform de aanbestedingsregels heeft gehandeld.
Klachtonderdelen 7 en 8 acht de Commissie ongegrond, omdat ten aanzien daarvan geen eenduidige objectieve feiten zijn vastgesteld. Van klachtonderdeel 2 staakt de Commissie de verdere behandeling omdat de klacht niet binnen het toepassingsbereik van de Commissie valt. Het eerste deel van klachtonderdeel 6 dat gaat over het feit dat aanbesteder aan twee in plaats van aan één adviseur heeft gegund zoals uitgevraagd, acht de Commissie gegrond. Aanbesteder heeft deze klacht erkend. Van het onderdeel dat gaat over de vraag of aanbesteder in strijd met zijn beoordelingskader heeft beoordeeld, staakt de Commissie de verdere behandeling omdat de aanbestedingsstukken niet eenduidig zijn.
Advies 704: Klachten over inhuuropdracht voor een adviseur onder een dynamisch aankoopsysteem
Honorarium voor ontwerpopdracht gegeven, maar geen definitieve bouwsom voor het te realiseren werk: ontwerpopdracht onvoldoende bepaald?
De Commissie verklaart de twee klachtonderdelen waaruit de klacht bestaat ongegrond. De definitieve bouwsom kan een belangrijk element zijn voor het bepalen van de omvang van een ontwerpopdracht, maar de omvang kan ook aan de hand van andere richtinggevende elementen worden bepaald. Ondernemer heeft onvoldoende onderbouwd waarom de overige elementen in dit geval ontoereikend zouden zijn. Het tweede klachtonderdeel (over de hoogte van het honorarium) is eveneens onvoldoende onderbouwd.