Circulair inkopen vraagt om bewuste keuzes
Circulair inkopen vraagt om bewuste keuzes, zowel in wat we inkopen als in hoeveel. In de praktijk betekent dit dat organisaties verder kijken dan alleen circulaire alternatieven en ook kritisch nadenken over het voorkomen en verminderen van inkoop. De hoogste R-strategieën (Refuse, Rethink, Reduce) spelen daarbij een sleutelrol.
In de artikelen Handvatten voor circulair inkopen binnen de hoogste R-strategieën en Buitenlandse Zaken: niet, anders, minder inkopen bij evenementen op de website van het Versnellingsnetwerk Circulair inkopen (VCI) lees je hoe deze R-strategieën richting geven aan circulair inkopen én hoe dit concreet wordt toegepast in de praktijk.
Handvatten voor circulair inkopen binnen de hoogste R-strategieën
VCI sprak met Pieter van Meijeren, student Bedrijfskunde aan de CHE. Voor zijn afstuderen maakte hij een overzichtsplaat met handvatten voor circulair inkopen binnen de hoogste R-strategieën. Ook werkte hij aan de Wegwijzer MVOI met circa 160 bronnen die inkopers direct kunnen toepassen.
Lees het volledige artikel op ikwilcirculairinkopen.nl
Buitenlandse Zaken: niet, anders, minder inkopen bij evenementen
Hoe maak je evenementen circulair? Hoe zorg je dat ambassades van Shanghai tot Washington hiermee aan de slag gaan? En hoe pas je niet, anders en minder inkopen toe in de praktijk? VCI sprak met Eva Ferket, projectleider duurzaam postennetwerk bij het team Mission Sustainable van het ministerie van Buitenlandse zaken. Zij helpt ambassades wereldwijd om evenementen zo circulair mogelijk te organiseren.
Lees het volledige artikel op ikwilcirculairinkopen.nl
Meer weten?
Ook aan de slag met de R-ladder? Lees dan verder op de VCI-pagina R-ladder: wat is het en wat kun je ermee?