Aanbestedingsstukken publiceren? Verwijder dan eerste de metadata
Staan er in de documenteigenschappen van jouw aanbestedingsstukken auteursnamen vermeld? Verwijder deze gegevens dan voordat je de documenten publiceert om de privacy van jouw aanbestedingsteam te beschermen. We leggen uit hoe je dat doet.
Waarom metadata verwijderen?
Bij het maken van documenten slaat Word gegevens op van iedereen die eraan meewerkt. Deze gegevens worden metadata genoemd. Als deze documenten vervolgens openbaar gepubliceerd worden, zijn de namen en functies van de auteurs met speciale software te achterhalen.
Om de privacy van je aanbestedingsteam te beschermen, adviseren we om de metadata van aanbestedingsdocumenten vóór publicatie op te schonen. En dus ook voordat je het Word-document omzet naar pdf.
Zo verwijder je metadata
STAP 1 Auteur document aanpassen
- Open het bestand.
- Kies Bestand.
- Klik op Opties.
- Klik op Eigenschappen en daarna op Geavanceerde eigenschappen.
- Pas onder het tabblad Samenvatting de Auteur aan. Verwijder de naam van de auteur en vul hier bijvoorbeeld de naam van uw organisatie in.
STAP 2 Eigen auteursgegevens aanpassen
- Kies Bestand.
- Klik op Opties.
- Ga naar Algemeen.
- Verander de Gebruikersnaam en de Initialen in bijvoorbeeld de naam van uw organisatie.
- Vink ‘Altijd deze waarden gebruiken, ongeacht of je bent aangemeld bij Office’ aan.
Lees het volledige artikel op tenderned.nl