Praktijkvoorbeeld: Veilig Inkopen uit de praktijk van de politie
Al sinds 2015 is veilig inkopen bij de politie een onderdeel van de bedrijfsvoering. 10 jaar later is het inmiddels een vast onderdeel van haar inkoop- en aanbestedingsprocedures geworden. Welke lessen met betrekking tot aanbesteden kunnen we trekken uit deze 10 jaar?
Veilig inkopen is al sinds 2015 verankerd in het inkoopproces van de politie. Wat zijn de lessen uit tien jaar praktijkervaring? Twee experts delen inzichten die ook relevant zijn voor andere aanbestedende diensten. Harold Thijssen is werkzaam bij het chief procurement office van de politie. Zijn collega Edward Nummerdor is senior adviseur en houdt zich onder andere bezig met het dossier Algemene Beveiligingseisen voor Rijksoverheidsopdrachten (ABRO).
Randvoorwaarden veilig inkopen
Voor beiden is veilig inkopen een dagelijks thema. Thijssen: “Veilig inkopen betekent voor de politie de aanschaf van producten en diensten die geen veiligheidsrisico's opleveren en die worden afgenomen bij betrouwbare opdrachtnemers. Daarvoor moeten 3 randvoorwaarden op orde zijn: de bewustwording, de toepassing in het inkoopproces en de inhoudelijke kennis.”