Rijkswaterstaat werkt aan beter perspectief en slimmer inkopen
In reactie op vragen vanuit het V-100-initiatief heeft Rijkswaterstaat (RWS) uiteengezet hoe zij de langetermijnopgave rondom instandhouding en vervanging van de nationale infrastructuur aanpakt. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste punten.
Meerjarige opdrachten bieden perspectief
Sinds 2024 werkt RWS met meerjarige opdrachten aan de instandhouding van het hoofdwegennet, het hoofdvaarwegennet en het hoofdwatersysteem. Dit biedt ruimte voor langere termijnplanning, het bundelen van werkzaamheden en het inzetten van portfoliocontracten. Hierdoor kunnen marktpartijen standaardiseren en investeren in digitalisering en robotisering.
Innovatie in aanbesteding gefaciliteerd
RWS benut innovatieve aanbestedingsvormen zoals het Innovatiepartnerschap en SBIR. Ook levert de organisatie input voor de herziening van Europese aanbestedingsregels. Buitenlandse voorbeelden worden actief onderzocht, bijvoorbeeld bij prijsmechanismen in aanbestedingen.
Investeren in kennis en capaciteit
Door krapte op de arbeidsmarkt investeert RWS in intern opleiden op vakgebieden als assetmanagement, inkoop- en contractmanagement en techniek. Marktconsultaties helpen om aanbestedingen beter af te stemmen op wat de sector aankan.
Minder tenderdruk, meer rendement
Om verspilling van technisch talent te voorkomen, worden meerdere objecten via raamcontracten in één keer aanbesteed. Zo blijven tenderkosten laag voor zowel RWS als de markt.
Lokale bedrijven blijven betrokken
Hoewel Europese aanbestedingsregels drempels kunnen opwerpen, blijkt uit de praktijk dat Nederlandse en regionale bedrijven het gros van de opdrachten uitvoeren. Ook het mkb is vrijwel altijd betrokken, direct of via onderaanneming.
In verband met auteursrechtelijke bescherming is alleen een inleiding/ samenvatting van dit artikel beschikbaar.
Lees het volledige artikel op aanbestedingscafe.nl
Zie ook
GWW
Raamovereenkomsten
Innovatiepartnerschap
Innovation Impact Challenge