Categoriemanagement voor de rijksoverheid
Strategisch inkopen van product- en dienstenpakketten, samenwerken en specialiseren. Dat zijn drie belangrijke pijlers van categoriemanagement. De rijksoverheid hanteert die werkwijze om de eigen inkoop verder te professionaliseren. In deze factsheet, die regelmatig wordt geactualiseerd, leest u meer over het hoe en waarom. (december 2011)
Inkoop rijksoverheid: modern, professioneel en efficiënt
De afgelopen jaren heeft de rijksoverheid stappen gezet om de eigen inkoop verder te professionaliseren. Modern, professioneel en efficiënt inkopen levert financiële voordelen op. Maar ook de kwaliteit van het inkopen en van de ingekochte producten en diensten neemt toe. Dit draagt bij aan een meer flexibele rijksoverheid die maatschappelijke vraagstukken beter kan oplossen. Een van de manieren om de inkoop te professionaliseren is categoriemanagement. De rijksoverheid is eind 2008 officieel gestart met die werkwijze.
Categoriemanagement: wat is het precies
Onder categoriemanagement vallen de activiteiten om optimaal in te kopen, contracten goed te benutten en invloed uit te kunnen oefenen op de vraag. Het gaat niet alleen om de feitelijke inkoop (al dan niet gezamenlijk aanbesteed), of om contracten af te sluiten met leveranciers. Categoriemanagement is meer dan dat. Het gaat om het ontwikkelen van een visie op de hele levenscyclus van een product of dienst. Dat begint bij de behoeftebepaling: welke diensten of producten hebben de interne klanten nodig, aan welke eisen moeten ze voldoen? Ook gezamenlijk nadenken over een sourcingstrategie hoort erbij: is het beter sommige werkzaamheden in- of uit te besteden? Goed beheren en benutten van eenmaal afgesloten contracten en een evaluatie aan het einde van het inkooptraject zijn ook wezenlijke onderdelen van categoriemanagement. Waar de rijksoverheid soms een collectief geheugen en marktkennis ontbeerde, helpt categoriemanagement de ministeries nu bij het maken van verstandige keuzes. Kortom: niet elf keer hetzelfde doen, maar slim samenwerken. Categoriemanagement voor de rijksoverheid betekent dat departementen niet alleen voor zichzelf bepaalde producten of diensten inkopen, maar gecoördineerd per productgroep of categorie voor elkaar. Het gaat om die goederen en diensten die ze regelmatig gebruiken, zoals uitzendkrachten, beleidsadvies, drukwerk, energie of kantoorartikelen. Een departement dat daarnaast als enige bepaalde goederen of diensten gebruikt kan zelf beslissen dat met inzet van categoriemanagement te doen.