Geen sprake van reële prijs voor te leveren jeugdzorg (week 42)
Reële prijs | kwaliteit uitvoering
Gemeente Almere heeft mede namens de gemeenten Dronten, Lelystad, Noordoostpolder en Urk drie inkoopprocedures voor jeugdhulp in de regio Flevoland georganiseerd. Het gaat in deze zaak om de inkoopprocedure voor ‘Jeugdhulp 24-uurshulp’. Vitree en Pluryn willen op deze inkoopprocedure inschrijven. Zij stellen zich echter allebei op het standpunt dat de inkoopprocedure moet worden gestaakt en aangepast, omdat deze procedure niet deugt. De rechter stelt dat de Gemeente Almere de eis over de behandelduur op dit moment niet mag stellen, omdat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de te leveren jeugdzorg met als gevolg dat er geen sprake is van een reële prijs voor de te leveren jeugdzorg. De rechter gebiedt de Gemeente Almere de inkoopprocedure te staken. (ECLI:NL:RBMNE:2023:5403, Rechtbank Midden-Nederland, Datum uitspraak19 oktober 2023, Datum publicatie19 oktober 2023)
Feiten en omstandigheden
Gemeente Almere heeft mede namens de gemeenten Dronten, Lelystad, Noordoostpolder en Urk (hierna samen te noemen: de Regio) drie inkoopprocedures voor jeugdhulp in de regio Flevoland georganiseerd. Het gaat in deze zaak om de inkoopprocedure voor “Jeugdhulp 24-uurshulp”. De inkoopprocedure is onderverdeeld in de volgende percelen:Perceel 1 Thuis op Maat (TOM), Perceel 2 Gezinsgericht wonen. De uiterste inschrijfdatum, is na twee verlengingen, bepaald op 1 september 2023. Vitree en Pluryn willen op deze inkoopprocedure inschrijven. Zij stellen zich echter allebei op het standpunt dat de inkoopprocedure moet worden gestaakt en aangepast, omdat deze procedure niet deugt. Zij voeren daarvoor als redenen aan dat:
- er geen reële prijs zoals bedoeld in de Jeugdwet is vastgesteld,
- er disproportionele voorwaarden worden gesteld,
- de eis die wordt gesteld over kleinschalig wonen niet transparant is.
Vitree en Pluryn vorderen daarom allebei dat Gemeente Almere wordt geboden om de inkoopprocedure te staken en de inkoopprocedure aan te passen zodat het in overeenstemming is met de daarvoor geldende wettelijke regels. Vitree en Pluryn krijgen (grotendeels) gelijk. De rechter zegt o.a. het volgende:
Onvoldoende onderzocht of tarieven reëel zijn
“Hierna wordt ingegaan op het bezwaar van Vitree en Pluryn dat de door Gemeente Almere vastgestelde prijs voor de te leveren jeugdzorg niet reëel is. Geoordeeld wordt dat dit bezwaar gegrond is. Dat komt kort gezegd omdat Gemeente Almere onvoldoende heeft onderzocht en inzichtelijk heeft gemaakt dat de door haar voor de verschillende (sub)percelen vastgestelde tarieven reëel zijn en recht doen aan de uitvoeringswerkelijkheid (de praktijk) en de regionale omstandigheden. Gemeente Almere heeft kortom niet aan haar onderzoeks- en onderbouwingsverplichting voldaan. Dit heeft tot gevolg dat Gemeente Almere de door haar voor de verschillende (sub)percelen vastgestelde prijzen op dit moment niet mag toepassen. Gemeente Almere mag deze prijzen pas toepassen als zij aan haar onderzoeks- en onderbouwingsverplichting heeft voldaan. Als zij dat niet kan dan zal zij de prijzen moeten aanpassen.”
Behandelnorm van maximaal 9 maanden bij behandeld wonen
“Vitree voert aan dat de in de productomschrijving voor behandeld wonen opgenomen behandelnorm van 9 maanden niet realistisch/haalbaar is en in strijd is met de uitvoeringswerkelijkheid. Dit brengt volgens Vitree mee dat er geen sprake is van een reëel tarief. Het wringt daarbij vooral, omdat het volgens Vitree een harde norm is. Verder voert Vitree aan dat die norm in ieder geval niet kan worden gehaald bij jeugdigen met een licht verstandelijke beperking, omdat deze jeugdigen door hun beperking de behandeling minder snel oppakken.”
“Het is aan Gemeente Almere om te onderzoeken en te onderbouwen of de door haar geëiste behandelduur voor een redelijk efficiënte functionerende zorgaanbieder haalbaar is. Slaagt zij daarin niet dan mag zij de eis niet stellen, omdat die eis dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de te leveren jeugdzorg.”
“De conclusie is dat Gemeente Almere de eis over de behandelduur op dit moment niet mag stellen, omdat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de te leveren jeugdzorg met als gevolg dat er geen sprake is van een reële prijs voor de te leveren jeugdzorg.”
Conclusies
Op grond van wat hiervoor is overwogen zal Gemeente Almere worden geboden om:
- a. de inkoopprocedure te staken, en
- b. de inkoopprocedure, voor zover zij die wil voorzetten, met inachtneming van dit vonnis aan te passen.
Ter verduidelijking van het punt onder b geldt het volgende:
Het gaat daarbij allereerst om de prijs die is vastgesteld. Die prijs zal voor wat betreft de volgende onderwerpen met inachtneming van wat daarover in dit vonnis is overwogen, gemotiveerd moeten worden onderbouwd, of als dat niet lukt moeten worden aangepast. De onderwerpen zijn:
- overhead,
- behandelnorm van maximaal 9 maanden bij behandeld wonen (perceel 3.1),
- uren voor begeleiding en behandeling bij behandeld wonen (perceel 3.1.),
- bezettingsgraad,
- onderscheid complex en niet complexe zorg,
- cao verdeling
In de tweede plaats moet de eis over kleinschalig wonen worden aangepast, waarbij rekening moet worden gehouden met wat daarover in dit vonnis is overwogen.
(VdLC publishers/consultants BV, 25 oktober 2023)
Lees de volledige uitspraak op rechtspraak.nl