MVI-thema’s
Als professionele inkoper wordt van u verwacht dat u producten, diensten of werken inkoopt met een maximale duurzame waarde. Dat betekent dat u naast de prijs ook de impact op mens en milieu meeneemt in uw inkoopproces, en dat u nadenkt over de mogelijkheid om via de inkoop bij te dragen aan de realisatie van de beleidsdoelen van uw organisatie.

Biobased inkopen
Als u de markt wilt aansporen om biobased producten te leveren of toe te passen, dan kunt u minimumeisen stellen. Ook kunt u gunningscriteria opnemen waar biobased producten goed kunnen scoren.

Circulair inkopen
Bij circulair inkopen borgt u dat de producten of materialen aan het einde van de levens- of gebruiksduur weer optimaal in een nieuwe cyclus worden ingezet. Cruciaal hierbij is waardebehoud van producten en materialen.

Internationale sociale voorwaarden
De internationale sociale voorwaarden (ISV) richten zich op het bevorderen van de internationale arbeidsnormen, zoals het tegengaan van dwangarbeid, slavernij, kinderarbeid en discriminatie.

Milieuvriendelijk inkopen
Bij milieuvriendelijke inkopen gaat het om het voorkomen of minimaliseren van een negatieve impact op het milieu, of het leveren van een positieve bijdrage aan het milieu.

Social return
Social return is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. U kunt bij het verstrekken van opdrachten, de opdrachtnemer stimuleren of verplichten om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht.