‘Afbrekende mededelingen’ op Linkedin zijn niet toegestaan (week 8)
Openbare kritiek op gunning
De Koninklijke Landmacht heeft via Linkedin bekend gemaakt dat Kärcher een aanbesteding voor mobiele drinkwaterinstallaties heeft gewonnen. [gedaagde 2] heeft daarbij een reactie geplaatst waarin onder meer staat dat niet is gekeken naar Europese regelgeving en een aantal andere elementen. Bij sommige passages is er, gelet op de gekozen bewoordingen, volgens de rechter sprake van afbrekende mededelingen. Afbrekende mededelingen kunnen juridisch gezien verschillende vormen aannemen. Onjuistheden, onwaarheden of halve waarheden kunnen onrechtmatig zijn, een oneerlijke handelspraktijk opleveren of een ongeoorloofde vergelijkende reclame zijn. De rechter verbiedt gedaagden via het internet, schriftelijk, per e-mail, sms of andere wijze in het openbaar uitlatingen te doen die inhouden dat bij deze aanbesteding niet is gekeken naar: Europese toepasselijke regelgeving, toegankelijkheid, hygiëne of reinigbaarheid, onderhoud, efficiëntie en crosscontaminatie en/of dat processtabiliteit niet van belang was. (ECLI:NL:RBDHA:2023:14032, Rechtbank Den Haag, Datum uitspraak 13 september 2023, Datum publicatie 21 februari 2024)
Feiten en omstandigheden
Kärcher en [gedaagde 1] hebben aan dezelfde aanbestedingsprocedure met de Koninklijke Landmacht als opdrachtgever deelgenomen. Vervolgens heeft de Koninklijke Landmacht via Linkedin bekend gemaakt dat Kärcher de aanbesteding heeft gewonnen. [gedaagde 2] heeft daarbij een reactie geplaatst waarin onder meer staat dat niet is gekeken naar Europese regelgeving en een aantal andere elementen. Kärcher stelt dat hiermee sprake is van ongeoorloofde vergelijkende reclame dan wel een onrechtmatige daad. Kärcher vordert een verbod op het doen van soortgelijke uitlatingen op straffe van een dwangsom, een rectificatie en betaling van schadevergoeding door gedaagden.
De rechtbank moet in deze zaak beoordelen of het Linkedin -bericht kan worden aangemerkt als ongeoorloofde vergelijkende reclame (onrechtmatige concurrentie), dan wel of gedaagden anderszins onrechtmatig ten opzichte van Kärcher hebben gehandeld. De rechtbank komt tot het oordeel dat de uiting van [gedaagde 2] op onderdelen kan worden beschouwd als ongeoorloofde vergelijkende reclame. De rechtbank wijst de vorderingen van Kärcher gedeeltelijk toe. De rechter zegt o.a.:
(On )geoorloofde vergelijkende reclame
“Vergelijkende reclame is geoorloofd op voorwaarde dat aan de in artikel 6:194a lid 2 BW genoemde cumulatieve voorwaarden is voldaan. Kärcher stelt dat dit niet het geval is. Het bezwaar van Kärcher richt zich op twee passages in de uitlating van [gedaagde 2] . Het gaat om de passage: “niet gekeken naar Europese machine directieven voor voeding, niet naar toegankelijkheid, hygiëne of reinigbaarheid en zeker al niet naar onderhoud en efficiëntie. Crosscontaminatie: niet bekeken. Processtabiliteit: geen belang” (hierna: passage I) en de passage waarin staat: “ Elke professioneel in de water botteling industrie zou zich schamen in de materiaalkeuze. En dat is niet alleen onze mening, dat weet u!” (hierna: passage II). Kärcher voert aan dat deze passages onjuistheden bevatten, denigrerend zijn ten opzichte van haar, haar goede naam aantasten en kleinerend zijn over haar producten.”
Geen vergelijking
“Anders dan Kärcher stelt, bevat de uitlating geen vergelijking. De rechtbank gaat daarom voorbij aan de stelling van Kärcher dat niet is voldaan aan artikel 6:194a lid 2 sub c BW. Passages I en II van de uitlating zijn volgens de rechtbank wel aan te merken als afbrekende mededelingen in de zin van artikel 6:194a lid 2 sub e BW. Hiertoe is volgens de rechtbank niet relevant dat het publiek vanwege het ontbreken van achtergrondinformatie de uitlating niet zal betrekken op de producten van Kärcher, maar op de keuze van de Koninklijke Landmacht voor de producten van Kärcher . Ook in het laatste geval is er gelet op de gekozen bewoordingen sprake van afbrekende mededelingen.”
Openbare uitingen niet toegestaan
De rechter verbiedt gedaagden via het internet, schriftelijk, per e-mail, sms of andere wijze in het openbaar uitlatingen te doen die inhouden dat bij de keuze van de door de Koninklijke Landmacht aanbestede en door Kärcher geleverde 26 mobiele drinkwaterinstallaties, niet is gekeken naar: Europese toepasselijke regelgeving, toegankelijkheid, hygiëne of reinigbaarheid, onderhoud, efficiëntie en crosscontaminatie en/of dat processtabiliteit niet van belang was.
(VdLC publishers/consultants BV, 28 februari 2024)
Lees de volledige uitspraak op rechtspraak.nl